Translate

29.3.15

Λειψυδρία

Μια τριήμερη διακοπή νερού, μας βοήθησε να βιώσουμε την έννοια "λειψυδρία". Αποτέλεσε αφόρμηση για όλες τις παρακάτω δραστηριότητές μας, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε 5 οργανωμένες δραστηριότητες.

 Δεν έχουμε νερό, τι δεν μπορούμε να κάνουμε;
  • Ακολουθεί ένας καταιγισμός ιδεών από τα παιδιά, τις οποίες σημειώνουμε. Ειλικρινά τους φαίνεται πολύ περίεργο που ανοίγουν τη βρύση και δεν "τρέχει".
Στη συνέχεια αναφερόμαστε  στα εξής: 
-στην ποσότητα που υπάρχει στο ανθρώπινο σώμα, τα 2/3 του αποτελούνται από νερό, 
-στην ποσότητα που πρέπει να καταναλώνουμε, οκτώ ποτήρια νερό ημερησίως
-στο ότι χωρίς νερό ο άνθρωπος αρρωσταίνει και δε ζει
-στο ότι η τροφή μας εξαρτάται από την ύπαρξη του νερού.

Και τι συμβαίνει σε κάποιες χώρες όπου δεν υπάρχει νερό; Τα παρακάτω βίντεο αποτελούν αφορμή για συζήτηση.



World Vision- The Zambia Project from Janssen Powers on Vimeo.
Πηγή video: οργάνωση World Vision


Υπάρχουν χώρες όπου τα παιδιά δεν πηγαίνουν σχολείο γιατί δουλειά τους είναι να κουβαλήσουν από πολύ μακριά νερό για την οικογένεια - το οποίο πολλές φορές δεν είναι και πόσιμο. Το νερό που είναι δικαίωμα κάθε ανθρώπινης ύπαρξης, είναι δυσεύρετο και σπάνιο.

  • Φτιάχνουμε έναν πίνακα αναφοράς με τις ζωγραφιές των παιδιών που δείχνουν τι συμβαίνει όταν δεν έχουμε νερό.


Τους δείχνουμε τους παρακάτω πίνακες  και σχολιάζουμε, η μονάδα μέτρησης -μπουκάλι του λίτρου- είναι προσιτή στα παιδιά.
(Πηγή για τους πίνακες: ΚΠΕ Ανωγείων, "Αμπε μπα μπλομ, που τρέχει το νερό").




  • Αποφασίζουμε να μετρήσουμε πόσο νερό χρησιμοποιούμε όταν πλένουμε τα χέρια μας με τη βρύση ανοιχτή και πόσο με τη βρύση κλειστή. Μια λεκάνη κι ένα ποτήρι του νερού -ως μονάδα μέτρησης- είναι τα εργαλεία μας.


Αφού γεμίσει η λεκάνη και στις δύο περιπτώσεις, τα παιδιά μετρούν πόσα ποτήρια νερό χρησιμοποιήσαμε τη φορά. Τα αποτελέσματα φοβερά, 13 όταν η βρύση είναι ανοιχτή και 4 και κάτι, όταν είναι κλειστή. 
Σημειώνουμε και αναπαριστούμε τα αποτελέσματα φτιάχνοντας γραμμές με ξύλινο υλικό της τάξης. Ιδιαίτερα τονίζονται εκφράσεις όπως: χρησιμοποιούμε τόσο νερό όσο χρειάζεται...περισσότερο από αυτό που πρέπει.....σπατάλη.....εξοικονόμηση....



  • Δίνουμε ένα φύλλο εργασίας όπου τα νήπια πρέπει να μετρήσουν τις βρύσες του σπιτιού. Για κάθε βρύση που υπάρχει στο σπίτι πρέπει να τσεκάρουν κι ένα κουτάκι. Το αρχείο μπορείτε να το βρείτε εδώ.



Όταν το φέρνουν την άλλη μέρα στο σχολείο, περνάμε τα αποτελέσματα σε ένα φύλλο excell και τα σχολιάζουμε, ποιος έχει πολλές, ποιος έχει λίγες και ποιος πρέπει να καλέσει τον υδραυλικό, αν κάποια βρύση στάζει.



  • Παίζουμε παιχνίδια εξοικονόμησης νερού στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.



Μπορείτε να τα βρείτε στις παρακάτω διευθύνσεις:
https://www.eydap.gr/SocialResponsibility/Enviroment/stagonoulis/games/
http://www.watersave.gr/index.php/kidsection/games
http://www.mikrapaidia.gr/ccs6/


  • Διαβάσαμε την πολλη ωραία ιστορία του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού και Βερτίσκου, "Η Λειψυδρία στη Νεροχώρα". 
Μπορείτε να το δείτε εδώ. Είναι ένα παραμύθι όπου υπάρχουν διακοπές κατά τις οποίες γίνονται ερωτήσεις στα παιδιά οι οποίες βοηθούν να κατανοήσουν με βιωματικό τρόπο το ζήτημα της διαχείρησης του νερού. Έπειτα συνεχίζει.
Με αυτόν τον τρόπο απαντούν σε ερωτήσεις του τύπου: 
γιατί το νερό είναι ζωή;
τι είναι για μας το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή; 
τι μπορούμε να κάνουμε για να έχουμε πάντα νερό;



  • Επεμβαίνουμε σε μια φωτο ξηρασίας, θέλουμε να την αλλάξουμε προς το καλύτερο, τι θα μπορούσαμε να κάνουμε;

Η αρχική φωτογραφία
Και τα έργα των παιδιών! Πρόσθεσαν νερά, πρασινάδα, φίλους, ουράνια τόξα, παιδικές χαρές και σχολεία, αυτά δεν είναι άλλωστε τα πιο σημαντικά πράγματα;










Οι παραπάνω δραστηριότητες είναι μέρος του προγράμματος περιβαλλοντικής αγωγής που πραγματοποιούμε φέτος με τίτλο "Το νερό, νεράκι".
Προηγούμενες σχετικές δράσεις μας, μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:
http://nipiagogeioudraseis.blogspot.gr/search/label/%CE%9D%CE%B5%CF%81%CF%8C

4 comments:

  1. Μπράβο σας Βιβή. Πολύ ωραία προσεγγίζετε το θέμα σας!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Βιβή μου δεν έχω λόγια! Μετέτρεψες ένα πραγματικό πρόβλημα σε εκπαιδευτική διαδικασία! Αυτό θα πει αναδυόμενη μάθηση! Όσο για τον τρόπο προσέγγισης, θερμά συγχαρητήρια!!!! Αποθηκεύεται όλο!!!!!

    ReplyDelete