Skip to main content

Δραστηριότητες εκμάθησης ονόματος 2019

Στις αρχές κάθε χρονιάς ασχολούμαστε με τα ονόματά μας. Μέσα από δραστηριότητες οδηγούμε τα παιδιά στο να τα αναγνωρίσουν και με τον καιρό να μπορέσουν να τα αναπαράγουν με όποιον τρόπο επιθυμούν.

Σε πρώτη φάση τα παιδιά παρατηρούν τα ονόματά τους και προσπαθούν να αναγνωρίσουν το αρχικό γράμμα. Το ζωγραφίζουν, το κάνουν έργο τέχνης και στη συνέχεια σε φύλλο εργασίας προσπαθούν να το βρουν.


Στη συνέχεια πάντα ή σχεδόν πάντα, προκύπτει το εξής πρόβλημα: έχοντας στρέψει όλη την προσοχή τους στην αναγνώριση του αρχικού γράμματος, δε λαμβάνουν υπόψη τους τα γράμματα που ακολουθούν με αποτέλεσμα να μπερδεύουν τα ονόματά τους με αυτά των άλλων -που ξεκινούν με το ίδιο φώνημα. Πώς θα λυθεί αυτό το πρόβλημα; Πρώτα τα παιδιά πρέπει να το συνειδητοποιήσουν και μετά το καθένα με τον τρόπο του βρίσκει μια λύση - "αα κυρία αρχίζει από το ίδιο γράμμα αλλά το δικό μου έχει και αυτό μέσα".



Το ξεκαθαρίσαμε αλλά αν το παίξουμε κιόλας θα είναι πολύ καλύτερα! Όση ώρα χτυπώ το ταμπουρίνο, τα παιδιά περπατούν με διάφορους τρόπους έξω από τα στεφάνια ανάλογα με το παράγγελμά μου. Μόλις σταματήσω πρέπει να μπουν στο στεφάνι που έχει μέσα το αρχικό τους γράμμα.


Ένα παιχνίδι ακόμη όπου προσπαθούμε να εισάγουμε τη φωνημική επίγνωση. Είναι το γνωστό "μάντεψε ποιον κρύβω". Τα παιδιά παρατηρούν καλά ποιός κάθεται πού στην παρεούλα. Ένα παιδάκι βγαίνει έξω και οι υπόλοιποι κρύβουμε κάποιον. Όταν έρχεται μέσα προσπαθεί να μαντέψει ποιός είναι αυτός που λείπει. Ένα από τα στοιχεία που του δίνουμε είναι και η φωνούλα από την οποία αρχίζει το όνομά του. Έπαιξα κι εγώ και μου έκρυψαν δυο μαθητές για να με μπερδέψουν!!

Μια πρώτη επαφή με τη μελισσούλα bee bot, το ρομπότ που βάζει τα παιδιά του νηπιαγωγείου στον κόσμο της ρομποτικής και του αλγοριθμικού τρόπου σκέψης. Στη χρονική αυτή στιγμή εισάγουμε μόνο την κίνηση μπροστά. Κάθε φορά τοποθετώ το αστέρι κάθε παιδιού με τη φωτογραφία του και πρέπει να βρει τρόπο να ρυθμίσει τη μέλισσα ώστε να το φτάσει.


Τα αστεράκια φτιάχνουν έναν πίνακα. Κάθε παιδί πρέπει να αναγνωρίσει το όνομά του στο μανταλάκι και στη συνέχεια να "τσιμπήσει" το αστέρι του.


Η διαδικασία αυτή αποτελεί ρουτίνα και γίνεται κάθε πρωί που τα παιδιά έρχονται σχολείο. Μετρώντας τα μανταλάκια που περισσεύουν ξέρουν πόσα παιδιά λείπουν, βλέποντας και ποια αστέρια δεν έχουν μανταλάκι ξέρουν και ποια παιδιά είναι.


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Σπορά!

Νοέμβριος, ο μήνας του γεωργού κι έτσι και μεις μιλάμε για τη σπορά, τα φυτά και τα δέντρα γενικότερα. Αφορμή και πάλι η όμορφη γλάστρα με τα χρυσάνθεμα που στολίζει την τάξη μας.

Τι χρειάζεται ένα φυτό για να ζήσει;Πως απορροφούν οι ρίζες;Τι θα κάνει χωρίς φως;
Αυτές είναι κάποιες από τις ερωτήσεις που μας προβλημάτισαν. Τα παιδιά δίνουν απαντήσεις.

Κι ένας μικρός που μας είπε ότι ξέρει ένα τραγούδι για έναν σπόρο: το ρίκοκο!


Πόσο μοιάζει ένα φυτό με ένα μωρό; Πολύ, θέλουν και τα δύο φροντίδα για να μεγαλώσουν!



Το φύλλο εργασίας βρήκαμε εδώ.

Εδώ είναι οι εργασίες μας, σχετικές με το τι χρειάζεται το φυτό για να μεγαλώσει: ήλιο-φως, χώμα, νερό, αέρα και φροντίδα.







Κι εδώ φυτεύουμε τις φακές μας!




Γράφουμε τις ετικέτες για τη γωνιά των σπόρων!




Τα βιβλία που ξεφυλλίσαμε!

Ένα φύλλο εργασίας από το blog της Τ.Μάνεση.


Παίξαμε επιδαπέδιο παιχνίδι με θέμα τη σπορά. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και κάθε ομάδα έβαλε ένα πιόνι-παιδί στην αρχή του παιχνιδιού. Στο δάπεδο τοποθετήσαμε χαρτιά λ…

Μόλυνση νερού

Ένα λαϊκό παραμύθι αποτέλεσε έναυσμα για την ενασχόλησή μας με τη μόλυνση του νερού: Ένας φτωχός νέος που θέλει να παντρευτεί μια πριγκίπισσα κι αυτή για να τον δεχτεί, ζητάει ένα φόρεμα που πανομοιότυπό του, να μην υπάρχει στην πλάση. Ένα φόρεμα με τη θάλασσα σ΄ολα της τα χρώματα, μ΄όλους της τους κατοίκους και τα πλεούμενα.  Τα παιδιά το ζωγράφισαν, βάζοντας τη φαντασία τους να δουλέψει, μια και που το παραμύθι μας δεν είχε καθόλου εικόνες.

Στη συνέχεια βλέπουμε και ένα βίντεο από το Cretaquarium. Μπορείτε να το δείτε εδώ και περιηγούμαστε εικονικά στο ενυδρείο- δείτε εδώ.


Τέλειο το φόρεμα της πριγκίπισσας και τα ψάρια σε τι όμορφο περιβάλλον ζουν, αλλά πάντα έτσι είναι στην πραγματικότητα;
 Οι παρακάτω εικόνες έδωσαν τροφή για συζήτηση σχετική με τη  μόλυνση του νερού και των θαλασσών γενικότερα.



Η μόλυνση των θαλασσών και του νερού γενικότερα προκύπτει από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Βλέπουμε κάποιους από τους τρόπους με τους οποίους γίνεται και συζητάμε για το πως μπορούμε να τ…

Η τελεία

Μια ταπεινή τελεία μπορεί άραγε να είναι η αρχή που θα τονώσει την αυτοπεποίθηση ενός παιδιού και θα το βοηθήσει πιστέψει στις δυνατότητές του; Αυτό το ελάχιστο και ταπεινό σημάδι μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία, στην αποτύπωση σκέψεων, στην ευχαρίστηση που προκύπτει μέσα από ένα έργο;
 Όλα αυτά "διδάσκει" η "τελεία", το βιβλίο του Πήτερ Ρέινολντς: πως από το μικρό σημάδι που φτιάχνει ένα παιδί στο χαρτί, φτάνει σε καλλιτεχνικές δημιουργίες που το εκφράζουν και το κάνουν να αισθάνεται όμορφα.



Με μια τελεία αφορμή λοιπόν, τα παιδιά ζωγράφισαν και χρησιμοποίησαν για τα έργα τους τέμπερες και λαδοπαστέλ.