Translate

5.10.19

Δραστηριότητες εκμάθησης ονόματος 2019

Στις αρχές κάθε χρονιάς ασχολούμαστε με τα ονόματά μας. Μέσα από δραστηριότητες οδηγούμε τα παιδιά στο να τα αναγνωρίσουν και με τον καιρό να μπορέσουν να τα αναπαράγουν με όποιον τρόπο επιθυμούν.

Σε πρώτη φάση τα παιδιά παρατηρούν τα ονόματά τους και προσπαθούν να αναγνωρίσουν το αρχικό γράμμα. Το ζωγραφίζουν, το κάνουν έργο τέχνης και στη συνέχεια σε φύλλο εργασίας προσπαθούν να το βρουν.


Στη συνέχεια πάντα ή σχεδόν πάντα, προκύπτει το εξής πρόβλημα: έχοντας στρέψει όλη την προσοχή τους στην αναγνώριση του αρχικού γράμματος, δε λαμβάνουν υπόψη τους τα γράμματα που ακολουθούν με αποτέλεσμα να μπερδεύουν τα ονόματά τους με αυτά των άλλων -που ξεκινούν με το ίδιο φώνημα. Πώς θα λυθεί αυτό το πρόβλημα; Πρώτα τα παιδιά πρέπει να το συνειδητοποιήσουν και μετά το καθένα με τον τρόπο του βρίσκει μια λύση - "αα κυρία αρχίζει από το ίδιο γράμμα αλλά το δικό μου έχει και αυτό μέσα".



Το ξεκαθαρίσαμε αλλά αν το παίξουμε κιόλας θα είναι πολύ καλύτερα! Όση ώρα χτυπώ το ταμπουρίνο, τα παιδιά περπατούν με διάφορους τρόπους έξω από τα στεφάνια ανάλογα με το παράγγελμά μου. Μόλις σταματήσω πρέπει να μπουν στο στεφάνι που έχει μέσα το αρχικό τους γράμμα.


Ένα παιχνίδι ακόμη όπου προσπαθούμε να εισάγουμε τη φωνημική επίγνωση. Είναι το γνωστό "μάντεψε ποιον κρύβω". Τα παιδιά παρατηρούν καλά ποιός κάθεται πού στην παρεούλα. Ένα παιδάκι βγαίνει έξω και οι υπόλοιποι κρύβουμε κάποιον. Όταν έρχεται μέσα προσπαθεί να μαντέψει ποιός είναι αυτός που λείπει. Ένα από τα στοιχεία που του δίνουμε είναι και η φωνούλα από την οποία αρχίζει το όνομά του. Έπαιξα κι εγώ και μου έκρυψαν δυο μαθητές για να με μπερδέψουν!!

Μια πρώτη επαφή με τη μελισσούλα bee bot, το ρομπότ που βάζει τα παιδιά του νηπιαγωγείου στον κόσμο της ρομποτικής και του αλγοριθμικού τρόπου σκέψης. Στη χρονική αυτή στιγμή εισάγουμε μόνο την κίνηση μπροστά. Κάθε φορά τοποθετώ το αστέρι κάθε παιδιού με τη φωτογραφία του και πρέπει να βρει τρόπο να ρυθμίσει τη μέλισσα ώστε να το φτάσει.


Τα αστεράκια φτιάχνουν έναν πίνακα. Κάθε παιδί πρέπει να αναγνωρίσει το όνομά του στο μανταλάκι και στη συνέχεια να "τσιμπήσει" το αστέρι του.


Η διαδικασία αυτή αποτελεί ρουτίνα και γίνεται κάθε πρωί που τα παιδιά έρχονται σχολείο. Μετρώντας τα μανταλάκια που περισσεύουν ξέρουν πόσα παιδιά λείπουν, βλέποντας και ποια αστέρια δεν έχουν μανταλάκι ξέρουν και ποια παιδιά είναι.


2 comments: